V rámci svetovej premiéry Volkswagen zverejnil prvé fotografie a fakty ku kompletne nanovo vyvinutému modelu Passat. Už o niekoľko dní bude automobil po prvý raz predstavený aj verejnosti na výstave IAA Mobility v Mníchove (05.–09.09.2023).
Vyše 34 miliónov predaných kusov, symbol manažérov a príjemnej diaľničnej jazdy. Aj toto je Passat, ktorý sa vyrába už od roku 1973.
Ale prejdime na novopostavený model s označením B9
Dizajn je čistý a univerzálny– jednoznačne Passat, jednoznačne Volkswagen a pritom dizajnovo úplne nový. Tochu viac pripomína 8. generáciu Golfu, no je jednoznačne iný.
Nový Passat Variant má úplne novú karosériu, ktorá je oproti predchádzajúcej generácii o 14,4 cm dlhšia (4,92 m) a má aj predĺžený rázvor o 5 cm (2,84 m). Šírka karosérie bez vonkajších spätných zrkadiel vzrástla iba nepatrne o 2 cm (1,85 m), výška 1,51 m (s anténou) zostala nezmenená. Tým karoséria dostala úplne nové proporcie a výrazne väčší priestor na nohy na zadných sedadlách (plus 5 cm). Zväčšil sa aj batožinový priestor, ktorého základný objem vzrástol o 40 litrov na 690 litrov. Maximálny objem pri sklopených zadných operadlách je väčší dokonca o 140 litrov – až 1920 litrov. Týmto sa automobil doťahuje na rozmery Škody Superb alebo podobným modelom.
Volkswagen úplne nanovo skoncipoval aj interiér. Nápadným prvkom je jasne členený kokpit s veľkoplošnými displejmi. Jeho technickú bázu tvorí modulárna stavebnica infotainmentu novej generácie MIB4. Umožňuje intuitívne ovládanie, ktoré reaguje na želania a pripomienky majiteľov automobilov Volkswagen. Pred vodičom je na palubnej doske odsadený displej združeného prístroja s uhlopriečkou 26 cm (10,25 palca), vedľa neho v strede displej infotainmentu so štandardnou uhlopriečkou 32 cm (12,9 palca). Na želanie je k dispozícii ešte väčší displej s uhlopriečkou 38 cm (15 palcov). Pod displejom infotainmentu sú osvetlené dotykové posúvače (Touch-Slider) na nastavovanie teploty na oboch stranách kabíny a reguláciu hlasitosti.
Prístrojové vybavenie si zákazník môže na doplniť novým head-up-displejom, premietajúcim informácie priamo na predné okno, a tým do virtuálneho priestoru pred vozidlo – pri predchádzajúcej generácii ešte na výsuvnú matnicu. Multifunkčný volant je vybavený fyzickými tlačidlami. Novým ovládacím prvkom v kokpite modelu Passat Variant je páčka na pravej strane stĺpika riadenia na ovládanie štandardnej dvojspojkovej prevodovky DSG. Má rovnakú logiku ako pri elektrických modeloch ID. Buzz a ID.7 – otočením dopredu sa aktivuje režim jazdy dopredu (D), otočením dozadu spiatočka (R) a zatlačením zboku parkovacia brzda (P). Ovládanie stieračov bolo premiestnené do ľavej páčky prepínača svetiel na stĺpiku riadenia. Premiestnením páčky ovládania DSG na stĺpik riadenia sa vytvorili nové odkladacie priestory na stredovej konzole.
Ponuku pohonných jednotiek tvorí aktuálne 7 motorizácií – plug-in-hybrid, mild hybrid, turbodiesle TDI a benzínové motory TSI. Novinkou v modelovom rade Passat je 48-voltový agregát mild hybrid 1.5 eTSI s výkonom 110 kW (150 k). Ponuku motorov dopĺňajú dva turbodiesle 2.0 TDI s výkonmi 110 kW (150 k) a 142 kW (193 k) a dva turbodúchadlom prepĺňané benzínové motory 2.0 TSI s výkonom 150 kW (204 k) a 195 kW (265 k). Všetky motory sa štandardne montujú so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG, resp. 6-stupňovou eDSG pri pohonoch plug-in hybrid. Najvýkonnejší benzínový motor TSI a najvýkonnejší turbodiesel TDI sa štandardne kombinujú s pohonom všetkých kolies 4MOTION.
Nový Passat Variant sa začne predávať s rozšírenou ponukou najmodernejších asistenčných systémov. V nej je nové spektrum asistenčných systémov na parkovanie. Patria k nim voliteľné systémy Park Assist Plus, Park Assist Pro a funkcia pamäte pre Park Assist Pro. So systémom Park Assist Pro dokáže vodič zaparkovať a vyparkovať nový Passat Variant prostredníctvom diaľkového ovládania svojim smartfónom, pričom môže stáť mimo vozidla. Systém Park Assist Pro s pamäťou dokáže si na želanie zapamätať posledných 50 metrov jazdy na parkovacie miesto. Keď Passat Variant dosiahne východiskové miesto – napríklad vjazd do domovej garáže – systém ho dokáže automaticky zaparkovať na vyhradené miesto. Možné je takisto aj samočinné vyparkovanie.
Novú úroveň techniky podvozka predstavuje systém adaptívnych tlmičov pruženia DCC Pro. Široké pásmo regulácie od maximálnej dynamiky po najvyšší komfort vytvára nový vzor v strednej triede automobilov. Umožňuje ho po prvý raz pri značke VW použitá 2-ventilová technológia, ktorá dovoľuje oddelene regulovať tvrdosť tlmičov v ťahu a tlaku. Významný prínos k celkovému komfortu majú aj nové sedadlá ergoActive-Plus s pneumatickým 10-komorovým masážnym systémom. Sedadlá sú vybavené elektrickým nastavovaním (podľa modelu a verzie vybavenia až do 14 smerov), ako aj rozlične konfigurovateľnými klimatizačnými funkciami.
Výroba pre celý svet v Bratislave
Nový Passat sa bude pre všetky trhy vyrábať v závode Volkswagen Slovakia v Bratislave, ktorý patrí medzi najkomplexnejšie výrobné závody v konkurencii 119 závodov koncernu Volkswagen na celom svete. Nový projekt so sebou priniesol na Slovensko investíciu viac ako 400 miliónov eur.