Autá s naftovým motorom sú už desaťročia veľmi populárne v Európe, kde sú ceny benzínu tradične vyššie v porovnaní s mnohými inými regiónmi. Nájsť v Európe lacný malý kompakt, ktorý nie je naftový, bola už nejaký čas náročná úloha a to isté platilo o veľkých sedanoch, najmä v Západnej európe. Dokonca ani krízy viacerých značiek neutlmili apetít verejnosti nakupujúcej naftu na niektorých jednotlivých trhoch.
Po prvýkrát v histórii však predaj nových elektrických modelov (BEV) v Európskej únii prekonal predaj dieselových modelov, pričom údaje z júna 2023 ukazujú 15,1 % podiel na trhu s elektrinou. Podľa údajov zverejnených európskymi výrobcami automobilov Združenie ACEA. To je 66,2 % nárast v porovnaní s rovnakým mesiacom v roku 2022, keď BEV ovládali len 10,7 % trhu v EÚ.
Naďalej kraľujú benzínové autá, nasledované hybridmi
Napriek tomu nie je prekvapujúce, že rast BEV nebol dosiahnutý rovnako vo všetkých krajinách EÚ, pričom napríklad také Holandsko zaznamenalo nárast až o 90,1 %, nasledované Nemeckom a Francúzskom na druhom a treťom mieste s nárastom o 64,4 % a 52,0 %.
Celkovo sú modely poháňané benzínom v Európe naďalej na čele s 36,3 % podielom na trhu, zatiaľ čo hybridy sú na druhom mieste s 24,3 % trhu.
Ďalším trendom, ktorý stojí za zmienku, je, že počet plug-in hybridov na niektorých jednotlivých trhoch EÚ za posledný rok klesol, napríklad v Nemecku až o 39,2 %. Inde zaznamenali PHEV pozoruhodné rasty, ako napríklad v Španielsku, kde ich podiel na trhu vzrástol o 51,7 %.
Uvedomenie si budúcnosti alebo vnucovanie?
Je to len odraz obľúbenosti batériovo-elektrických modelov, alebo skôr dôsledok regulačnej vojny proti dieselovým motorom?
V posledných rokoch niekoľko veľkých miest v Európe experimentovalo so zákazom naftových modelov, čím sa držali mimo mestských centier, pred cieľom celej únie zakázať predaj spaľovacích áut do roku 2035, ktorý Európsky parlament prijal začiatkom tohto roka. Dopyt po nafte brzdili aj viaceré krízy automobiliek, ktoré avšak aj v rámci toho dokázali zastabilizovať predaje.
Napriek tomu je priskoro úplne vylúčiť naftové modely v Európe. Na jednej strane, napriek všeobecnému poklesu, sa diesely presadili v niektorých nezávislých krajinách, ako je Rumunsko, kde minulý mesiac zaznamenali nárast o 22,4 %, ako aj v Nemecku. Nepochybujeme ani o pokračujúcej popularite nafty na niekoľkých menších východoeurópskych trhoch, či už v rámci EÚ alebo mimo nej.
Tesla Model Y je najpredávanejším autom v Európe. Všeobecne!
Pokiaľ ide o elektrické modely, ďalšou zaujímavou vecou, ktorá stojí za zmienku, je skutočnosť, že niekoľko populárnych elektrických modelov nevyrábajú ani európski výrobcovia. Tesla Model Y bola počas prvých šiestich mesiacov roku 2023 celkovo najpredávanejším autom v akejkoľvek kategórii a ľahko dominovala na trhu so 100 % elektromobilmi a v súčasnosti je v predaji aj niekoľko elektrických vozidiel vyrobených v Číne. Scenár, ktorý pred niekoľkými rokmi videlo len málo analytikov trhu.