V Prešove dnes slávnostne otvorili nový 8-kilometrový úsek západného obchvatu Prešova. Motoristom by mal ušetriť až 20 minút, no pre jeho využívanie bude potrebná diaľničná známka.
Otvorený 8 kilometrov dlhý úsek diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh bude už od tejto polnoci skracovať a spríjemňovať cestu motoristom na Juhovýchodné Slovensko a späť. Od zajtrajška sa vodiči budú vedieť plynulo dostať z Košíc až do Ivachnovej, čo predstavuje presne 183 kilometrov. Súčasťou výstavby obchvatu bola aj mimoriadne technicky zložitá križovatka, ktorá nemá na Slovensku obdobu. Osobným vozidlám skráti nový obchvat jazdu až o 20 minút, no na prejazd budete potrebovať diaľničnú známku.
2 kilometrový tunel Prešov
Tunel Prešov je tvorený dvomi tunelovými rúrami, južnou (pravou) a severnou (ľavou), ktoré sú prepojené 8 priečnymi prepojeniami. Razenie tunela začalo v lete 2018 – použitá bola rakúska tunelovacia metóda. Medzi najzásadnejšie výzvy patrili rozdielne geotechnické podmienky, legislatívne zmeny v oblasti navrhovania požiarnobezpečnostných riešení v tuneloch, ktoré sa museli zapracovať počas výstavby a v neposlednom rade celosvetová pandémia. Tunel sa razil súbežne na štyroch čelbách. Horninový masív poriadne potrápil razičov, ktorí museli ostenie zosilňovať viac, než čakali. Práce sa realizovali v nepretržitej prevádzke a podieľalo sa na nich 240 pracovníkov. V apríli 2020 sa tunelárom podarilo niečo mimoriadne. V rámci realizácie sekundárnej betonáže sa za 30 dní vybudovalo 30 blokov štandardného profilu železo-betónového ostenia hornej klenby tunela. Jeden blok je dlhý 12 metrov. Znamenalo to 260 metrov sekundáru vybudovaného za jeden mesiac. Pri výstavbe tunelov to bol skutočne unikátny výkon, za čo ďakujeme firmám Doprastav, Metrostav a Eurovia.
My sa z tohto okruhu tešíme a dúfame, že sa cestná infraštruktúra na Východnom Slovensku bude progresívne hýbať k lepšiemu. Veľa šťastných kilometrov Prešovským obchvatom!