Pred pár minútami sme na Svetovej premiére v Berlíne privítali ďalšieho súrodenca do modelovej rady Volkswagen ID. Model ID.7 má byť komfortným, tichým a spoľahlivým partnerom na dlhé ale aj krátke cesty.
Volkswagen ID.7 je nová vlajková loď elektrických modelov Volkswagen, ktorý je určený na dlhé vzdialenosti, ako aj na pokojné jazdy mestom. Aerodynamický dizajn sedanu fastback je založený na plynulých, svalnatých a jasne definovaných líniách.
Dizajnový jazyk ID. pokračuje
Dizajn prednej časti je do značnej miery uzavretý. Model ID.7 definuje najmä tvarovaná kapota a LED svetlomety s úzkym LED pásom pre denné svietenie a smerovky integrované v hornej časti krytu. Bočné prívody vzduchu („vzduchové clony“) do podbehov kolies, ktoré sa nachádzajú hlboko dole v nárazníku budú mať za úlohu znížiť aerodynamický koeficient.
Z bočného pohľadu je definujúcim štýlovým prvkom podlhovastého dizajnu charakteristická línia umiestnená nad dlhým ramenom okna s ostrým podrezaním. To vytvára veľmi zaujímavú dizajnovú siluetu. Vzadu je šírka zdôraznená horizontálnymi líniami. Najdominantnejšou líniou je horizontálny LED pásik vzadu, ktorý sa tiahne smerom von do obopínajúcich LED koncových svetiel. Pozoruhodným znakom je, že stredná oblasť LED pásika je biela a zmení sa na červenú až po aktivácii svetla.
Dlhý rázvor, krátke previsy
Nová ID.7 je 4 961 mm dlhá limuzína typu fastback s veľkým rázvorom (2 966 mm) a krátkymi prevismi karosérie. Výška tohto modelu je 1 538 mm. Už len vďaka týmto proporciám pôsobí aerodynamický ID.7 so šírkou (bez vonkajších spätných zrkadiel) 1 862 mm elegantne aj atleticky.
Model ID.7 bol navrhnutý tak, aby jeho nízky koeficient odporu zvyšoval dojazd vozidla. Sofistikovaná aerodynamika s koeficientom odporu vzduchu približne 0,23 (v závislosti od výbavy) zabezpečuje skutočne malý odpor voči vetru.
Vysoko kvalitný interiér
Elektrická cestovná limuzína od Volkswagenu víta vodiča a pasažierov úplne novo navrhnutým a vysokokvalitným interiérom. Vďaka dlhému rázvoru ponúka ID.7 mimoriadne veľkorysý priestor na predných aj zadných sedadlách. Nad cestujúcimi je voliteľne k dispozícii nové panoramatické strešné okno s inteligentným sklom, ktorého sklenené vrstvy sa elektronicky prepínajú na nepriehľadné alebo priehľadné nastavenie. Rovnako ako mnoho iných funkcií v ID.7, aj strechu možno ovládať pomocou prirodzených hlasových príkazov.
Novinkou sú aj predné sedadlá: po prvý raz vo Volkswagene ponúkajú na želanie funkciu adaptívneho sedadla Climatronic. Vodič a spolujazdec môžu aktivovať aj automatický režim klimatizácie sedadla; snímače teploty a vlhkosti v sedadlách zisťujú potrebu chladenia a/alebo vykurovania a podľa toho riadia klímu. Je možné zvoliť aj tri špeciálne režimy: maximálny ohrev, maximálne vetranie alebo maximálne sušenie. Sofistikovaná masážna funkcia so sedadlami ergoActive bude môcť výrazne spríjemňovať dlhé cesty.
Funkcie klimatizácie a ovládania hlasitosti zostávajú na digitálom ovládaní (posuvníkoch), ktoré sú v koncerne veľmi kontroverzné, no stále veľmi príjemne funkčné. Multimediálny displej bude mať v ID.7 15″ palcov a bude sa ním ovládať viac ako 90% funkcií a nastavení vozidla. Grafické rozhranie a navigácia v menu boli do značnej miery prepracované. Cieľom bolo čo najjednoduchšie, intuitívne a personalizovateľné ovládanie všetkých funkcií. To, či to je správny krok uvidíme až pri domácich testoch.
Head-up displej s rozšírenou realitou.
Klasické prístroje boli v ID.7 zredukované na to podstatné. Head-up displej s rozšírenou realitou preberá prácu pri poskytovaní informácií a premietaní detailov, ako je rýchlosť do tesnej blízkosti pred vodičom, a interaktívne informácie, ako napríklad otáčanie šípok virtuálne do skutočného sveta ďaleko pred ID.7. Vodiči tak jednoducho môžu nechať oči na ceste.
ID.7 je prvý Volkswagen, ktorý má na palube štandardne head-up displej s rozšírenou realitou. Usporiadanie kokpitu preto nasadzuje novú stratégiu, tým pádom ID.7 už nikdy nebude potrebovať konvenčné prístroje. Namiesto toho Volkswagen poskytuje vodičovi informácie v ID.7 prostredníctvom interakcie malého digitálneho prístroja pred volantom. Ktorý má štandardné funkcie ako u modelov ID.3, ID.4 alebo ID.5.
Okrem zobrazovania rýchlosti vozidla zahŕňajú informácie premietané do zorného poľa vodiča aj značenie jazdných pruhov, informácie o vzdialenosti a smerové šípky navigačného systému. Stavové displeje s informáciami ako aktuálna a maximálna povolená rýchlosť sa premietajú do blízkej vzdialenosti asi 3,5 metra pred vozidlo. Na rozdiel od toho systém premieta displeje relevantné pre jazdu, ako sú napríklad informácie o aktuálnom smere navigačného systému, do veľkej vzdialenosti, a teda približne desať metrov pred vozidlo. Tieto symboly sú umiestnené dokonale v súlade so skutočným svetom mimo vozidla.
Asistenčné systémy pre komfort a bezpečnosť v premávke
Pri jazde po diaľniciach a podobných cestách prevezmú asistenčné systémy ako Travel Assist s údajmi o prístrojoch podľa potreby pri rýchlostiach nad 90 km/h bočné a pozdĺžne riadenie ID.7. V prípade potreby môže ID.7 podporovať aj asistovanú zmenu jazdného pruhu na diaľnici pomocou Travel Assistu. Vodič to všetko musí vnímať, ale námaha pri jazde sa týmito asistentmi výrazne zníži. Pokiaľ ide o parkovanie, elektrický Volkswagen môže samostatne vykonávať asistované manévre rôznymi spôsobmi. Jednou z nich je parkovanie s pamäťovou funkciou na vzdialenosť až 50 metrov. Vodič pritom buď zostáva sedieť v ID.7, alebo monitoruje postup parkovania pomocou aplikácie pre smartfóny.
Nový vysokoúčinný pohon. ID.7 bude uvedený na trh v dvoch verziách výbavy a pohonu – Pro a Pro S – a je prvým modelom MEB vybaveným pohonom, ktorý Volkswagen nanovo vyvinul. Systém v podstate pozostáva z elektromotora (synchrónny motor s permanentným magnetom), dvojstupňovej 1-stupňovej prevodovky a meniča (výkonová a riadiaca elektronika). Výkon a účinnosť elektromotora ťažia z detailov ako rotor so silnejšími permanentnými magnetmi, ktoré ponúkajú ešte vyššiu tepelnú zaťažiteľnosť, ďalej vyvinutý stator s väčším efektívnym počtom vinutí v kombinácii s maximálnym prierezom drôtu, ako aj vodný chladič pre vonkajšiu stranu statora a nový, kombinovaný olejovo-vodný chladiaci systém, ktorý tiež zaisťuje vyššiu tepelnú stabilitu.
Až 700 kilometrov na jedno nabitie
Batérie s kapacitou 77 kWh a 86 kWh (netto). K dispozícii budú dve verzie batérie:
ID.7 Pro3/5 bude mať 77 kWh batériu (brutto: 82 kW). Kapacita jednosmerného nabíjania: 170 kW. ID.7 Pro S (bude predstavený neskôr) bude vybavený najnovšou batériou Volkswagen s energetickým obsahom 86 kWh (brutto: 91 kWh); kapacita jednosmerného nabíjania je v tomto prípade 200 kW. Nový systém tepelného manažmentu predkondicionuje batériu pred zastavením nabíjania. Táto predbežná úprava bude spustená automaticky na ceste ku každej nabíjacej stanici, keď je zapnuté aktívne navádzanie na cieľ. Podľa prvotných predpovedí bude s ID.7 Pro možnosť prejsť približne 615 kilometrov a s ID.7 Pro S až približne 700 kilometrov.