Nemecký automobilový gigant Volkswagen sa opäť rozhoduje pre zmenu kurzu. Po niekoľkých rokoch experimentovania s modernými technológiami, ktoré zahrnujú digitálne ovládanie a dotykové obrazovky, sa značka rozhodla vrátiť k osvedčeným fyzickým ovládacím prvkom. Tento krok má signalizovať návrat k intuitívnejšiemu, praktickejšiemu prístupu, ktorý zohľadňuje priania a potreby skutočných používateľov.
Na nedávnom podujatí Volkswagen Media Night 2025, kde sa predstavila ukážka modelu Volkswagen ID.1, spoločnosť jasne ukázala, že sa chce vrátiť k filozofii jednoduchosti a pohodlia. Podľa najnovších plánov sa Volkswagen snaží stať sa „najbezpečnejším, najinovatívnejším a najpredávanejším výrobcom áut do roku 2030“, čo potvrdil aj generálny riaditeľ Thomas Shaffer.
Zmena paradigmy v dizajne a ovládaní
Nový koncept ID.EVERY1, ktorý vychádza z minuloročného modelu ID.2ALL, je presne tým, čo mnohí očakávali. Zmena dizajnu, pod vedením nového šéfa dizajnu Andreasa Mindta, zahŕňa dôležitú zmenu v prístupe k ovládaniu. Prvky, ktoré boli v predchádzajúcich modeloch veľmi kritizované, sa teraz vracajú, pričom ide o fyzické ovládače, ktoré používateľom ponúkajú intuitívnejšie a ergonomickejšie ovládanie.

Jedným z najkontroverznejších aspektov predchádzajúcich modelov Volkswagen ID. bola práve nadmerná závislosť na dotykových obrazovkách a dotykových tlačidlách, ktoré sa ukázali byť menej praktické a menej pohodlné pri každodennom používaní. V reakcii na tento problém sa značka rozhodla zlepšiť interiér svojich vozidiel a ponúknuť klasické, fyzické ovládače, ktoré budú umiestnené na multifunkčnom volante a aj na ovládacej lište pod centrálnou obrazovkou. Tieto tlačidlá budú slúžiť na jednoduché ovládanie základných funkcií, ako je klimatizácia, vyhrievanie sedadiel a hlasitosť, čím sa zabezpečí, že vodiči sa môžu sústrediť na cestu a znížiť riziko rozptyľovania.
Význam fyzických tlačidiel
Andreas Mindt jasne uviedol, že každý nový model Volkswagen bude vybavený fyzickými tlačidlami pre aspoň päť najdôležitejších funkcií, ktoré si vodiči bežne upravujú. Patria sem napríklad núdzové svetlá, klimatizácia, vyhrievanie sedadiel, hlasitosť a multimediálny systém. Táto nová filozofia sa uplatní vo všetkých modeloch novej generácie, a to aj v tých najnovších a pripravovaných modeloch, ktoré budú predstavené v nadchádzajúcich rokoch.

„Túto chybu už nikdy neurobíme. Budeme mať fyzické tlačidlá na volante. To nie je telefón, je to auto,“ povedal Mindt. Tento výrok zdôrazňuje, že Volkswagen sa chce vrátiť k jednoduchosti, ktorá je vhodná pre reálny svet a zároveň prispieva k bezpečnosti a pohodliu počas jazdy. Reakcie na túto zmenu sú prevažne pozitívne, pretože ide o odpoveď na potreby zákazníkov, ktorí si žiadali intuitívnejší prístup k ovládaniu.
Budúce modely Volkswagen
Prvý model, ktorý túto zmenu uvedie do praxe, bude Volkswagen ID.2, ktorý sa začne vyrábať v Španielsku už v roku 2026. Následne príde na trh aj model ID.1 v roku 2027. Oba modely sa stanú prvými, ktoré sa zbavia nepraktických dotykových a posuvných ovládacích prvkov a prinesú do interiéru automobilov praktické fyzické ovládacie prvky.

Aj keď dotyková obrazovka zostane naďalej dominantným prvkom interiéru, Mindt zdôrazňuje, že fyzické tlačidlá budú vždy prítomné pre tie najdôležitejšie funkcie. Tento krok je príkladom toho, ako Volkswagen reaguje na kritiku a vychádza v ústrety preferenciám svojich zákazníkov, ktorí si stále cenia praktickosť a jednoduchosť v ovládaní vozidla.
Volkswagen sa týmto rozhodnutím vracia k osvedčenej ceste, ktorá môže byť pre mnohých vodičov lepšou alternatívou k digitálnym a dotykovým ovládacím prvkom, ktoré sa ukázali ako neergonomické a nepraktické pri každodennom používaní. Tento krok ukazuje, že automobilky musia byť pripravené prispôsobiť sa potrebám zákazníkov a že nie všetky moderné technológie sú vždy najlepším riešením. Ako to povedal Mindt: „Je to auto, nie telefón.“ A s touto filozofiou sa Volkswagen vydáva na cestu, ktorá by mohla opäť osloviť širokú verejnosť, ktorá túži po intuitívnych a bezpečných vozidlách.