Volkswagen Passat Variant Elegance B9: Keď sa komfort spája s nadčasovosťou

Martin Slanina

Volkswagen Passat je meno, ktoré netreba predstavovať. Po viac ako 50 rokoch na trhu si tento model vydobyl silné postavenie medzi rodinnými aj firemnými zákazníkmi. Deviata generácia prichádza s viacerými zmenami, pričom najväčšou je fakt, že bude dostupná výhradne vo verzii Variant. Nový Passat sa vyrába v Bratislave a prináša komfort, ktorý presahuje očakávania.

Volkswagen Passat je automobil, ktorý už desaťročia patrí medzi piliere služobných flotíl a rodinných garáží naprieč Európou. Jeho prvá generácia sa objavila už pred vyše polstoročím a odvtedy si získal silné postavenie v strednej triede. Na Slovensku patrí medzi obľúbené voľby, či už ide o nové modely, alebo ojazdené kusy. V aktuálnej generácii však prichádza zásadná zmena – Passat sa v Európe už nebude predávať ako sedan, zostáva výlučne ako kombi. Je to rozhodnutie, ktoré môže niektorých priaznivcov sklamať.

Dizajn, ktorý vyžaruje eleganciu

Passat generácie B9 je tu už skoro rok, jeho príchod prešiel okolo nás tak nenápadne, že sme ho ani nespoznali. To presne vystihuje jeho nový dizajn. Elegantný, vyvážený a bez zbytočnej extravagancie. Neurazí, no zároveň ničím výrazne nevyniká. Pôsobí uhladene a zladene, presne tak, ako si to dizajnéri predstavovali.

Fotografie: Studio2.sk

Novinka narástla – v dĺžke o 144 mm, a priblížila sa až k hranici piatich metrov. Aerodynamika sa zlepšila, koeficient odporu vzduchu sa dostal z 0,31 na 0,25, čo je vynikajúce číslo aj v porovnaní so športovými modelmi. Predná maska pripomína dizajn Peugeotov spred dvoch dekád, kým úzke LED svetlá sa esteticky približujú Golfu. Mne osobne najviac imponujú klasické zadné časti a jednoduchý bočný profil. Bočný pohľad na vozidlo upúta už len z jedného no nie jediného hľadiska, je fakt dlhé a priestranné.

Predná maska nepôsobí nijako agresívne, je široká a doplnená LED svetlometmi IQ.Light Matrix HD, ktoré nielen skvele vyzerajú, ale aj excelentne osvetľujú cestu. Oproti predchodcovi narástol o 144 mm, čím sa viac priblížil vyššej strednej triede.

Fotografie: Studio2.sk

Interiér orientovaný na pohodlie

Volkswagen si dal záležať na kvalite materiálov a prehľadnosti ovládania. Palubná doska je minimalistická, s dotykovým displejom o veľkosti 12,9″ alebo 15″ palcov. Vizuálne je to atraktívne a v niektorých ohľadoch aj funkčné, ale starší vodiči si môžu zvykať ťažšie. Fyzické tlačidlá ustúpili moderným dotykovým prvkom, no ovládanie zostalo intuitívne. Chvályhodný krok je návrat fyzických tlačidiel na volante. Sedadlá vo verzii Elegance sú ergonomicky tvarované a poskytujú výbornú oporu aj pri dlhých cestách. Priestoru na odkladanie vecí je viac ako dosť, čo poteší aj tých, ktorí cestujú na dlhšie vzdialenosti a potrebujú mať pri sebe viacero pracovných, či osobných vecí. Jediné, čo je otázne je klavírne lakovanie stredového panela a aj ostatných doplnkov. Uvidíme až po pár desaťtisícoch kilometrov ako to bude vyzerať. O robustnosti materiálov sa vraví, že sú na vysokej úrovni a to tento testovaný model rozhodne potvrdil.

Priestrannosť interiéru je citeľná, obzvlášť pre zadných pasažierov, ktorí získali viac miesta vďaka predĺženému rázvoru. Dokázal by som povedať, že zatieni aj staršie Superby, no s tým aktuálnym zdieľa výrobnú linku a tak je jasné, že nechceli dopustiť aby bol menej komfortnejší. Batožinový priestor s objemom 690 litrov patrí k najväčším v segmente. Celkovo ide o veľmi dobré proporcie stať sa súkromným alebo firemným „tryskáčom“ na dlhé, komfortné a bezpečné jazdy.

Pohodlná jazda na dlhé trate

Pod kapotou testovaného modelu sa nachádzal osvedčený 2,0-litrový naftový motor s výkonom 110 kW (150 k), spárovaný so 7 stupňovou automatickou prevodovkou DSG. Tento agregát je ideálnou voľbou pre tých, ktorí hľadajú spoľahlivý výkon a nízku spotrebu. Počas testu sme zaznamenali priemernú hodnotu 5,2 l/100 km, čo umožňuje dojazd až 1 200 km na jedno natankovanie. A to aj s tým, že si nemusíte vyčítať dupnutie na diaľnici alebo svižnejšiu jazdu po okreskách. Komfortu napomáha aj adaptívny podvozok DCC Pro, ktorý ponúka výborný kompromis medzi komfortom a stabilitou, vďaka čomu Passat Variant zvláda aj dynamickejšiu jazdu s istotou.

Fotografie: Studio2.sk

Moderné technológie a bezpečnostné prvky

Passat Elegance prichádza s najnovšími asistenčnými systémami, vrátane Travel Assist pre poloautonómnu jazdu. Nechýba ani prediktívny adaptívny tempomat, ktorý reaguje na dopravné značenia a prispôsobuje rýchlosť podmienkam na ceste. Infotainment systém podporuje bezdrôtové Apple CarPlay a Android Auto, čo uľahčuje konektivitu s mobilnými zariadeniami. Ako to už u tejto triedy býva zvykom, voliteľne si viete dobíjať svoj smartfón aj bezkáblovo.

Fotografie: Studio2.sk

Ak by som šiel to tohto auta, rozhodne by som nevynechal funkciu Side Assist na upozornenie vozidiel v mŕtvom uhle vozidla, táto šikovná vec dokáže upozorňovať na nebezpečenstvo a vyvarujete sa tak nepríjemným situáciám, najmä na úzkych a nepredvídateľných cestách, ako je napr. diaľnica D1 od Senca do Bratislavy.

Konečný verdikt

Volkswagen Passat Variant Elegance B9 dokazuje, že aj v čase elektromobility je kvalitné naftové kombi stále relevantné. Ponúka veľkorysý priestor, moderné technológie a vynikajúcu spotrebu. Cena testovaného modelu sa pohybuje okolo 50 000 €, čo je vzhľadom na jeho výbavu a kvalitu adekvátna hodnota.

Ak hľadáte pohodlné, elegantné a úsporné vozidlo na dlhé cesty, Passat Variant Elegance je rozhodne jednou z najlepších možností na trhu.

Next Post

Peugeot 308 SW GT Plug-In Hybrid: Kombi, ktoré stelesňuje moderný francúzsky šarm

Francúzske autá si dlhodobo budujú reputáciu v oblasti komfortu, dizajnu a odvážnych riešení. Nie každému sadnú hneď na prvý kontakt, ale ak im dáte šancu, vedia prekvapiť a často si vás získa ich osobitý charakter. Jedným z najnovších príkladov je Peugeot 308 SW vo verzii GT s plug-in hybridným pohonom, […]
Test Peugeot 308SW