Volkswagen ID.3 získal facelift už minulý rok počas leta. Sľubuje kombináciu modernejšieho dizajnu, dlhšieho dojazdu a inovatívnych technologických funkcií. V nasledujúcej recenzii sa tak pozrieme podrobnejšie na jeho prednosti.
Facelift je ešte viac futuristický a dynamický. Svojou plynulou siluetou a čistými líniami pôsobí modernejším dojmom. Výrazné IQ. LED Matrix svetlomety a dynamické línie spodného nárazníka pridávajú autu na atraktívnosti, no jeho najkrajšie rysy treba hľadať veľmi detailne. V nami testovanom vozidle sú to práve 20″-palcové disky, ktoré najviac okoreňujú vzhľad. Nesmiem zabudnúť ani na metalizovaný lak Zelenej Olivine, ktorý nie je bežný a na toto vozidlo sa v kombinácii s kolesami veľmi pekne hodí.
Vo vnútri dominuje minimalistický, kvalitnejšie spracovaný štýl s dôrazom na funkčnosť. Centrom pozornosti je veľký dotykový displej umiestnený v strede palubnej dosky, ktorý slúži na ovládanie väčšiny funkcii vozidla. Konektivita nesmie chýbať a tak prepojenia ako Android Auto alebo Apple CarPlay sú už samozrejmosťou. Klimatizácia, nastavenie vozidla, jazdné režimy a všetko ďalšie je nastaviteľné len cez vyššie spomínanú obrazovku. A aj napriek veľkej obľube nadávania na všetko dotykové, skúsim vyjsť z radu… Mne tieto veci prídu veľmi intuitívne už po pár minútach za volantom. Infotainment je oveľa rýchlejší a stabilnejší ako jeho predchodca, dokonca aj viditeľnosť za ostrého svetla je o čosi lepšia. Klimatizáciu si prepnem maximálne raz za čas a ostatné ovládania sú pre mňa počas jazdy nepotrebné.
V sedadlách ErgoComfort sa mi sedí príjemne a masáž na vodičovom sedadle rozhodne poteší aj na kratších trasách. Posed je tak príjemný a navyše výhľad z vozidla veľkorysý. Sedí sa tu o niečo vyššie vďaka umiestneniu batérie pod podlahou, no je to jednoznačne pozitívum. Treba ale rátať, že najvyššia verzia ID.3, konkrétne nami testovaná PRO S, disponuje len 4.-ma miestami na sedenie. Na každom mieste je ale kopec priestoru a vzadu nesmie chýbať lakťová opierka a malý úložný priestor v strednom sedadle, ktoré ale nie je určené pre 5. pasažiera.
Pod prednou kapotou nájdeme elektromotor o výkone 150kW/204 koní, ktoré poháňa 77kW batéria Jazdné vlastnosti ID.3 PRO sú pôsobivé. Elektrický pohon dodáva okamžitý výkon a plynulý zážitok z jazdy. Podvozok je dobre vyvážený, čo zaisťuje pohodlnú jazdu aj pri dlhších trasách. Rýchlonabíjanie (až 170kW) umožňuje rýchle dobíjanie batérie, čo je pre elektromobily kľúčové. Volkswagen prezentuje nabíjanie tohto vozidla z 5-80% za necelých 30 minút. A verte alebo nie, náš test to potvrdil. Vozidlo z 8-89% bolo pri nabíjacom výkone +-147kW nabité za 42 minút.
Sľubovaný dojazd sa pohybuje okolo 546 kilometrov, čo je dostatočné na väčšinu jazdných potrieb. No samozrejme reálna spotreba je o niečo odlišnejšia. Pri pokojnej jazde na mixe ciest (okresky, mesto, diaľnica) sme mali priemernú spotrebu okolo 17,9 kW/h a preto sa náš dojazd pohyboval na hodnote medzi 445-470 kilometrami.
Poďme sa ale previesť na dlhšiu cestu!
Cestou z Bratislavy do Prešova cez Čertovicu som zažil úchvatné scenérie slovenskej prírody. Krivé serpentíny a malebné horské údolia ponúkali nezabudnuteľné výhľady. Napriek istým výzvam s nabíjaním, ako je limitovaná dostupnosť nabíjacích staníc na trase, som si užíval zážitok z jazdy v elektromobile. Vozidlo Volkswagen ID.3 PRO sa osvedčilo svojím pohodlným podvozkom a plynulým elektrickým pohonom, čo prispelo k príjemnej atmosfére na ceste. Nebudem klamať, že som celú cestu chcel dať na jedno nabitie, no medzi Popradom a Prešovom nie je po diaľnici D1 ani jedná nabíjacia stanica, a tak som sa zastavil v Poprade na rýchlu kávu s nabíjaním na 20 minút. Tak, aby som si poistil bezpečný dojazd až do srdca Šariša. Takže nie, necestoval som 8 hodín a ani som to nemusel nabíjať 2-3x počas jazdy, stačila mi 20 minútová prestávka. Myslím si, že s rastúcou infraštruktúrou nabíjacích staníc sa podobné cesty stanú ešte príťažlivejšími aj pre majiteľov elektromobilov.
Volkswagen ID.3 PRO je však celkovo veľmi konkurencieschopným elektromobilom. Jeho moderný dizajn, dobré jazdné vlastnosti a dostatočný dojazd ho robia atraktívnou voľbou pre tých, ktorí uvažujú o prechode na elektromobily. Napriek niekoľkým menším neduhom je to vozidlo, ktoré zaslúži pozornosť a môže poskytnúť príjemnú jazdu bez starosti o výmenu oleja, nutnú výmenu filtrov a ďalších vecí. Vďaka svojim technologickým funkciám a spoľahlivosti sa Volkswagen ID.3 PRO stáva dôležitým hráčom v rastúcom segmente elektromobilov. Je to jasný indikátor smerovania automobilového priemyslu k udržateľnejším a ekologickejším možnostiam dopravy.
Volkswagen ID.3 PRO však nie je bez konkurencie. Na trhu s elektromobilmi sa objavuje viacero alternatív od iných výrobcov, ktoré ponúkajú podobné funkcie a vlastnosti. Pri výbere vozidla je preto dôležité zvážiť nielen výkon a dojazd, ale aj osobné preferencie a požiadavky na technologické vybavenie.
Celkovo je Volkswagen ID.3 PRO dobrým príkladom toho, ako sa tradiční výrobcovia automobilov snažia prispôsobiť novým trendom v automobilovom priemysle. S kombináciou výkonného elektrického pohonu, atraktívneho dizajnu a pokročilých technologických funkcií si zaslúži miesto na radaroch spotrebiteľov hľadajúcich moderné a udržateľné spôsoby cestovania.