Po tom, čo sa BMW v lete 2020 rozhodlo aktualizovať výkonnejší rad 5 v rámci faceliftu v polovici obchodného cyklu, začali inžinieri nemeckej značky pracovať na jednom z jej najambicióznejších projektov. Nová generácia BMW M5, ktorá má veľa čo ponúknuť, prináša sériu veľmi dôležitých zmien, medzi ktoré patrí predovšetkým elektrifikovaná hnacia sústava. Táto inovácia je zdedená z BMW XM, a jej podrobnosti už dobre poznáme.
Nové BMW M5 je poháňané pohonným systémom, ktorý opúšťa tradičný formát jedného benzínového motora a pridáva elektrickú sieť. Táto sieť napája elektromotor a lítium-iónovú batériu novej generácie. Príchod hybridnej pohonnej jednotky by nás nemal prekvapiť, keďže pred dvoma rokmi bývalý exponent BMW M, Markus Flasch, potvrdil, že ďalšia generácia športovejšieho radu 5 bude k dispozícii v elektrifikovanom formáte.
Dizajn a technológie
Nová generácia športového sedanu prichádza s typickou M úpravou. Zahŕňa agresívne nárazníky s veľkými sacími otvormi vzduchu, rozšírené podbehy, kolesá s väčším priemerom (20 palcov vpredu a 21 vzadu), nadrozmerné perforované brzdy a charakteristické štyri výstupy výfuku. Karoséria narastá o 11 centimetrov na dĺžku, 7 na šírku a 4 na výšku, s rázvorom, ktorý sa zväčší o 24 milimetrov.
Interiér novej generácie M5 sa môže pochváliť novo navrhnutým M koženým volantom s plochou základňou a osvetlenými M tlačidlami, M multifunkčnými sedadlami so širokým rozsahom elektrického nastavenia a obvyklým M špecifickým ovládacím panelom na konzole. Zakrivený displej BMW, head-up displej a BMW Live Cockpit Professional obsahujú obsah špecifický pre M. Interiér ďalej ponúka štandardné kožené čalúnenie Merino, interaktívnu lištu BMW, štvorzónovú klimatizáciu, M-špecifické ambientné osvetlenie, priestorové ozvučenie Bowers & Wilkins a panoramatické sklenené strešné okno.
Výkon a pohon
Pod kapotou nájdeme preplňovaný benzínový motor V8 s výkonom 585 koní, rovnaké 4,4-litrové biturbo srdce ako v odchádzajúcom BMW M5. Tento motor je podporený 145 kW elektromotorom integrovaným do osemstupňovej prevodovky M Steptronic. Spolu produkujú celkový výkon 727 koní a maximálny krútiaci moment 1 000 Nm. Tento plug-in hybridný pohon slúži aj na pohon BMW XM, aj keď v SUV je batéria väčšia (25,7 užitočných kWh), zatiaľ čo tá v športovom sedane má užitočnú kapacitu 18,6 kWh.
Tento nový model dosiahne rýchlosť 100 km/h za 3,5 sekundy, čo je o niečo pomalšie než predchádzajúca generácia (3,3 s vo variante Competition), aj napriek zvýšenému výkonu. Hlavným dôvodom je hmotnosť vozidla, ktorá dosahuje minimálne 2 510 kilogramov, čo je o 540 kilogramov viac než jeho predchodca. Batéria umožňuje prejsť až 69 kilometrov v čisto elektrickom režime a nabíjať striedavým prúdom s výkonom až 7,4 kW.
Všetka sila systému M Hybrid sa prenáša na vozovku prostredníctvom systému pohonu všetkých kolies M xDrive, ktorý má režim 2WD na posielanie všetkého krútiaceho momentu na zadné kolesá. V tomto režime je dynamická kontrola stability odpojená, avšak konfigurácia 4WD Sport už dáva veľký dôraz na zadnú nápravu. Súčasťou je aj elektronicky riadený aktívny M diferenciál na zadnej náprave, M adaptívne odpruženie s individuálne elektronicky riadenými tlmičmi a integrované aktívne riadenie, ktoré natáča zadné kolesá až o 1,5 stupňa. Nechýbajú ani M Compound brzdy, s voliteľnými karbónovo-keramickými, s dvomi pedálovými nastaveniami.
Uvedenie na trh
BMW plánuje uvedenie na trh v novembri 2024, kedy bude k dispozícii aj BMW M5 Touring. Svetová premiéra novej generácie sa uskutoční na Goodwood Festival of Speed v Anglicku v júli 2024, pričom jej výroba sa začne v závode Dingolfing v ten istý mesiac.