Cupra Formentor – Auto, ktoré beriem z aktuálnej doby, ako to najštýlovejšie a najzaujímavejšie za rozumné peniaze. Tentokrát však v hybridnej verzii kombinujúcej benzínový motor a plug-in hybridný systém. Bude to schodné s poslaním značky?
Poviem pravdu, na túto verziu Formentoru som sa tešil, keďže podobný pohon som mal možnosť vyskúšať aj vo Volkswagene Tiguan alebo Audi Q3. Elektromobilite alebo miernejšiemu hnutiu vo forme plug-in hybridov sa do budúcna asi nevyhneme a preto som bol zvedavý, či Cupra pridala svoju „športovú“ príchuť aj do tohto hybridu. Poďme sa na to pozrieť bližšie!
Dizajn a estetika
Z hľadiska dizajnu prinášajú hybridné verzie iba mierne zmeny, ktoré zahŕňajú zaujímavé 19″-zliatinové disky Exclusive a špecifické „zlatomedené“ výfuky s kombináciou lakovania sivej Graphene Grey, ktoré dotvárajú kontrast, ktorý na tomto vozidle vyzerá veľmi dobre.
Interiér zostáva rovnako elegantný a technologicky pokročilý, s 12″-palcovým infotainmentom s navigáciou a 10″-palcovým virtuálnym kokpitom. Vedeli ste, že Cupra ponúka aj službu Cupra Connect na 1 rok k autu zadarmo? Stačí mať stiahnutú Appku v telefóne, prepojiť ju s vozidlom a svoje auto a funkcie máte doslova „vo vrecku“. Viac o nej nájdete tu : Cupra Connect.
Dizajn Formentoru sme podrobne rozobrali v predchádzajúcom teste, ktorý nájdeš tu : Cupra Formentor VZ. Takže sa rovno pozrieme na pohonnú sústavu hybridného Formentoru.
Pod prednou kapotou nájdeme 1,4-litrový benzínový štvorvalec TSI s výkonom 110kW, teda 150 koní. Elektrický motor v tomto prípade pridáva ďalších 109 koní. Dokopy má tak tento hybridný Formentor 204 koní a 350 Nm krútiaceho momentu. Motory prenášajú výkon na prednú nápravu prostredníctvom 6-stupňovej automatickej prevodovky DSG.
Elektromotor a Akumulátor
Akumulátor s kapacitou 12,8 kWh umožňoval počas testu dojazd až 40-50 kilometrov výlučne na elektrický pohon. Úplne bezproblémovo to postačuje na každodenné presuny do mesta, školy/škôlky, či práce. Nabíjací výkon palubnej nabíjačky je iba 3,6 kW, takže plné nabitie batérie pri mojej skúsenosti bolo niečo okolo 4. hodín, kedy som auto nabíjal doma počas večera.
Pri hybridnej jazde je dôležité naučiť sa správne využívať možnosti vozidla na dosiahnutie nízkej spotreby paliva, ktorá môže byť už od 1,2 až 1,5 litra na 100 kilometrov. V závislosti od preferencií vodiča je možné jazdiť buď v čisto elektrickom režime, alebo v automatickom hybridnom režime, kde elektromotor pomáha najmä pri zrýchľovaní. Nabíjanie batérie trvá od 3,5 do 5 hodín v závislosti od typu nabíjacieho zariadenia.
Formentor vyniká svojou dynamickou rovnováhou, čo je pozoruhodné najmä vzhľadom na vyššiu hmotnosť nad 1 700 kilogramov. Vozidlo sa správa agilne, predná náprava je presná a odpruženie je výborne naladené, čím minimalizuje nakláňanie karosérie a nepríjemné otrasy. Celkové ladenie je vynikajúce, čo robí z Formentora e-Hybrid jedno z najlepších hybridných SUV na trhu. Aj keď má športové ambície, je vhodný aj na každodenné použitie vrátane rodinných výletov.
Podobne ako iné hybridy, aj Formentor po vybití batérie funguje ako bežný hybrid, ktorý využíva elektrický pohon len na rozbehy a posúvanie v kolóne. Jedinou významnou nevýhodou hybridných verzií je len 40 litrová palivová nádrž. No a naša spotreba? Pri Hybridnom režime benzín+elektrika sme sa hýbali na 4,8 litroch/100km. Pri vybitej batérii na 7,3-7,5 l/100km.
Dynamika
Aj keď výkon 204 koní dnes nie je výnimočný, Formentor dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h pod 8 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť až 210 km/h. Z vozdila je jasne cítiť, že nie je konštruovaný len na Slovenskú diaľničnú maximálku, no rozhodne poteší aj v Nemecku a všade inde, kde to je dovolené. Pocitovo je dynamika Formentoru parádna a to aj vďaka okamžitému nástupu krútiaceho momentu z elektromotora.
Záver
Formentor by podľa môjho názoru mal mať pod kapotou rozhodne benzínový motor. Je to živšie a už aj so základným štvorvalcom 1.5 TSI to dokáže byť zaujímavé a konkurencie schopné auto. Hybridná verzia 1.4 TSI prijemne prekvapila a je zaujímavou voľbou pre „krotkejších jazdcov“, ktorý denne jazdia priemerne 30-50 kilometrov. S cenovkou 46 518€ s DPH atakuje nejednu konkurenciu. A v celku nad ňou, ako nová a dravá značka, bude rozhodne vyhrávať. Ak ale chcete niečo športovejšie a Formentor by ste si chceli užiť naplno, odporúčal by som verziu Formentor VZ s 245 koňovým dvojlitrom TSI.
Formentor ponúka mnoho rôznych pohonov a kombinácií, čo z neho robí auto pre každého. A preto by ste pri najbližšom výbere nového vozidla mohli skúsiť aj trocha španielskej divočiny s nemeckou overenou technológiou. Čo vy na to?