Najlepší autobus majstrovstiev sveta. Alebo keď rok 1974 určil trendy, ktoré vidíme dodnes.

Martin Slanina

Pred takmer polstoročím využívalo autobusy viac ako 16 tímov, ktoré sa zúčastnili majstrovstiev sveta vo futbale v Nemecku. Samozrejmosťou bolo, že to boli najmodernejšie avantgardné autobusy značky Mercedes. Jeho výbava obsahovala prvky, ktoré sa dodnes prezentujú a montujú vo vozidlách určených pre elitných športovcov.

V múzeu Mercedes-Benz v Stuttgarte je vystavený autobus, ktorý hrdo zobrazuje nemeckú vlajku a dva nápisy, ktoré budú poznať len tí najvážnejší futbaloví fanúšikovia. Jedným je logo „WM 74“ (World Cup 74) a druhým je nápis „BR Deutschland“ (Nemecká spolková republika). Je to replika autobusu, ktorý používal západonemecký tím počas majstrovstiev sveta vo futbale v roku 1974, ktoré sa konali v Nemecku. Šampionát sa konal od 13. júna do 7. júla 1974 v Západnom Nemecku a Západnom Berlíne (nesmieme zabudnúť, že Nemecko a Berlín boli vtedy rozdelené) a zúčastnilo sa ho 16 tímov vrátane východného Nemecka.

Každý z týchto tímov mal svoj vlastný autobus Mercedes O 302, najpohodlnejší a najpokročilejší autobus značky v tých rokoch, napriek tomu, že išlo o model, ktorý bol uvedený na trh na jar roku 1965, takže bol na trhu už takmer desať rokov. V tom čase trvalo dlhšie, kým došlo k technologickému pokroku a predovšetkým keď sa vylepšenia vedeli uplatniť aj vo výrobe. Logo Majstrovstiev sveta 1974 na bokoch a zadnej časti autobusu zobrazuje pohybujúcu sa futbalovú loptu, zatiaľ čo maskoti západonemeckého národného tímu zakrývajú takmer celé zadné okno. Tip and Tap sú dvaja chlapci, ktorí nosia čiernobiele kombináciu dresov, ktoré vytvoril grafik Horst Schäfer zo Saarbrückenu.

Výbava porovnávajúca sa dnešku

Jedným z vylepšení, ktorými Mercedes O 302 vybavil každý z tímov, bola klimatizácia, doplnok s názvom Thermo King, umiestnený na zadnej strane strechy, ktorý bol pred polstoročím luxusom. Na palube bola aj kúpeľňa, napriek tomu, že cesty boli dosť krátke. Ďalším pozoruhodným prvkom bol zvukový systém Blaupunkt… rádiokazeta, aká sa používala v tých najsofistikovanejších autách tej doby. Najprekvapivejšie však boli dva detaily, ktoré sa nám dnes zdajú neuveriteľné: popolníky na všetkých miestach pre sedenie, pretože vtedy veľa futbalistov fajčilo, a výčap piva, v časoch, keď ešte nealko pivo nebolo. To bol ale raj, alebo ani nie?

Mercedes O 302 montoval šesťvalcový atmosférický dieselový motor, ktorý dával výkon 240 CV. Medzi sofistikovanosť tohto autobusu patrilo pneumatické odpruženie, prvok, ktorý sa začal montovať od roku 1971 a ktorý výrazne zlepšil komfort a stabilitu najmä pri plnom zaťažení. Po majstrovstvách sveta v roku 1974 bolo 16 autobusov zbavených špeciálnej výzdoby a začali vykonávať „civilné“ účely. Žiadna z nich sa nezachovala, a tak sa Mercedes-Benz rozhodol pre svoje múzeum postaviť presnú repliku tej zo západného Nemecka. Mimochodom, tie majstrovstvá sveta vyhralo Nemecko proti Holandsku. Určite mali tú správnu a „šťastnú hviezdu“, minimálne ako vozidlo, ktoré ich prepravovalo.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Next Post

Automobilový zraz Wörthersee GTI sa lúči z „environmentálnych dôvodov“

Ekologické normy, pravidlá a limity nesprísňujú len budúcnosť automobilov, ale aj referenčné festivaly pre priaznivcov automobilového sveta. Dobehlo to aj azda najznámejší Európsky zraz vozidiel Volkswagen GTI, ktorý sa konal v Rakúsku. Boj proti klimatickým zmenám vedie automobilové značky a inštitúcie na rôznych úrovniach k transformácii ich fyziognómie. To viedlo k […]