Škoda Enyaq iV: Elektrické SUV s dojazdom až 510 kilometrov

Martin Slanina

Česká automobilka Škoda práve predstavila svoje 100% elektrické SUV. Čo od neho môžeme očakávať?

Elektrifikácia Škodovky je realitou a to tak, že po prezentácii plug-in hybridného variantu Superb a elektrického modelu Citigo je teraz na rade prvé 100% elektrické SUV, ktoré bude zdieľať a ťažiť z tých najnovších technológií koncernu Volkswagen.

Toto „ekologické“ SUV odhalilo svoj konečný vzhľad a najrelevantnejšie vlastnosti dnes v Prahe, ale aj pomocou livestreamu na oficiálnom YouTube kanáli Škoda, ktorý sme sledovali aj my.

Prvá Škoda s platformou MEB

Škoda si tento názov zvolila z írskeho slova „enya“, čo znamená zdroj života. Taktiež to symbolizuje vstup výrobcu do novej éry elektrickej mobility. Názov modelu začína písmenom „E“, ktoré evokuje elektrifikáciu a končí písmenom „Q“, tak ako všetky SUV značky Škoda. Značka navyše pridáva príponu iV, ako vo zvyšku svojich elektrifikovaných modelov, takže jej celé meno je Škoda Enyaq iV.

Škoda Enyaq bola inšpirovaná predovšetkým konceptom Vision E. Tento nový model bude dostupný ako s pohonom zadných kolies, tak aj s pohonom všetkých štyroch kolies. Ponúkaný výkon je až 225 kW s množstvom asistentov, ktorí mu priniesli punc autonómnej jazdy a komfortu. Enyaq sľubuje míľnik v Škodovke a možno aj z tohto dôvodu mu značka vytvorila limitovanú edíciu s názvom Founders Edition. Táto edícia je venovaná tým, ktorí značku založili pred 125 rokmi. Na počesť tohto výročia sa z neho vyrobí iba 1 895 kusov.

Dravý a nadčasový dizajn

Škoda Enyaq iV má dĺžku 4,65 metra, šírku 1,87 metra a výšku 1,61 metra. Rázvor náprav meria 2,75 metra. Okrem toho ponúka priestranný päťmiestny interiér a veľký kufor s objemom 585 litrov. Batožinový priestor má nízky prah, ktorý umožňuje ľahké nakladanie batožiny. Karoséria navyše predstavuje pozoruhodnú estetiku , oveľa ostrejšiu, dlhšiu a robustnejšiu ako v prípade modelu Karoq. Predná časť má úplne uzavretú mriežku, športové otvory na nasávanie vzduchu po stranách a svetlomety, ktoré sú podobné tým z modelu Octavia, aj keď s extra bodom atraktivity. Zadná strana ukazuje oveľa modernejší obraz ako jeho bratia sužovaní slávnymi líniami inšpirovanými českými kryštálmi, ktoré mu dodávajú svalnatejší nádych.

Interiér je vybavený veľkou 13-palcovou stredovou obrazovkou a interiérom v minimalistickom štýle, ktorý slúži multimediálnemu systému s trvalým pripojením na internet, head-up displejom s rozšírenou realitou a dokonca aj udržateľnými materiálmi. Niektoré z nich sú získané z recyklovaných PET fliaš.

Pokiaľ pôjdeme do technickej sekcie, okrem prítomnosti spomínanej platformy MEB treba poznamenať, že toto SUV bude ponúkané s tromi veľkosťami batérií a piatimi rôznymi výkonovými variantmi, ako aj s pohonom zadných alebo všetkých kolies. Základné verzie budú mať motor umiestnený na zadnej náprave, zatiaľ čo výkonnejšie pridávajú k prednej náprave druhý agregát. Škoda poznamenáva, že Enyaq s najvyššími parametrami je schopný ťahať až 1200 kilogramov.

Rozsah je rozdelený nasledovne. Na jednej strane máme tri verzie s pohonom zadných kolies. Ide o takzvané iV 50, 60 a 80 s výkonmi 109, 132 a 150 kW. Kapacita ich batérií je 55, 62 a 82 kWh, pričom odhadovaná autonómia je 340, 390 a 510 kilometrov. Na druhej strane nájdeme dva varianty pohonu všetkých kolies, ktoré Škoda označuje ako 80X a vRS . Tieto ponúkajú výkon 195 a 225 kW a využívajú 82 kWh batériu, ktorá im umožňuje prejsť až 460 km autonómie. Systém vRS je navyše schopný zrýchliť z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h.

Pokiaľ ide o nabíjanie, môžete si vybrať tri rôzne spôsoby . Najjednoduchšie zo všetkých je nabíjanie v domácnosti s 230V zástrčkou s výkonom 2,3 kW. Tento spôsob je síce najpomalší, ale jeho využitie je možné prakticky všade (doma, na chalupe, na návšteve). Medzi doplnkovou možnosťou je aj domáca nástenná skrinka s výkonom až 11 kW, plné nabitie trvá okolo 6-8 hodín. Nakoniec je tu alternatíva na rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom s výstupným napätím 125 kW, 80% batérie vie nabiť už za 40 minút.

Pripravené na rok 2021

Model Škoda Enyaq bude súčasťou šiestich elektrických vozidiel a štyroch hybridov, konvenčných aj plug-in, ktoré chce mať Škoda pripravené do roku 2025 ako súčasť svojej elektrifikačnej stratégie. Všetky sa budú vyrábať v Českej republike spolu s elektrickými komponentmi všetkých značiek koncernu Volkswagen v závode značky v Mladej Boleslavi.

Jeho oficiálny debut bol 1. septembra a jeho výroba sa začne na konci roka 2020. Prvé jednotky sú pripravené doraziť začiatkom roka 2021. Tento model určite posunie Škodu na popredné priečky rebríčka európskych automobiliek, na čo som ako Čecho-slovák veľmi pyšný.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Next Post

Cupra Formentor: Prvý 100% model Cupra už má svoju cenu

Nová značka od pôvodného Seat-u práve zverejnila ceny svojho vysoko výkonného crossoveru. Prvé jednotky plánujú dodať do konca roka 2020. Len pred rokom sme ho mohli vidieť ešte v podobe konceptu a v marci 2020 bol predstavený ako prvý 100% exkluzívny model novej značky Seat, teda Cupra Formentor. Kupé v štýle SUV, ktorý […]