Audi a Porsche: Príbeh skvostného Auto Union Type 52 Schnellsportwagen

Martin Slanina

Myšlienka skutočnej Formuly 1 homologovanej tak, aby mohla jazdiť po uliciach, lákala výrobcov automobilov a ich klientov už celé desaťročia. V tejto súvislosti sa zvyčajne myslí na značky ako Ferrari, McLaren, Aston Martin, Mercedes-AMG alebo Red Bull. No málokto vie, že už pred 90 rokmi mali Audi a Ferdinand Porsche podobný nápad.

V roku 1932, po zlúčení spoločností Audi, DKW, Horch a Wanderer, bola založená spoločnosť Auto Union AG, predchodca dnešnej Audi. Novozaložená spoločnosť poverila Ferdinanda Porsche vývojom pretekárskeho auta pre novú formulu 750 kg, ktorá mala byť použitá na Grand Prix v rokoch 1934 až 1936. Výsledkom bol Auto Union Type A, ktorý Porsche pokrstil ako Type 22.

Type A bol konkurentom Mercedesu-Benz, ktorý bol tiež vytvorený podľa tejto regulácie. Obe značky zaznamenali veľké úspechy a vďaka svojej striebornej farbe sa stali známymi ako „strieborné šípy“. Zásadný rozdiel medzi týmito dvoma automobilmi bol v umiestnení motora: Mercedes mal motor vpredu, zatiaľ čo Auto Union ho mal v centrálnej polohe za jazdcom, čo je dnes štandardné usporiadanie v autách F1.

Type 52 Schnellsportwagen: Sen z 30. rokov

V rovnakom čase, keď v štúdiu Ferdinanda Porsche vznikal Type A, boli tiež navrhované línie športového auta určeného na bežné cesty s názvom Type 52 Schnellsportwagen. Tento športový sedan mal využiť rovnakú technológiu ako pretekárske auto. Vývoj tohto skvostného automobilu sa zastavil v roku 1935, avšak práce vykonané na jeho návrhu zanechali významnú technickú dokumentáciu.

Technické špecifikácie a reinkarnácia

Pôvodné plány Type 52 ukazujú rebríkový podvozok s motorom v strede, podobne ako pretekársky Type 22, avšak s určitými úpravami. Kompresia preplňovaného 16-valca bola znížená, aby mohol používať bežný benzín. Motor dosahoval výkon okolo 200 koní pri 3 650 otáčkach za minútu, čo mu umožňovalo dosiahnuť rýchlosť až 200 km/h, čo by z neho robilo jedno z najrýchlejších pouličných vozidiel svojej doby.

Návrat na scénu

Pred viac ako 90 rokmi predstavený Type 52 Schnellsportwagen bol teraz oživený v spolupráci so značkou Audi. Tento historický automobil bol predstavený na Goodwood Festival of Speed 2024. Auto Union Type 52 bolo postavené špecialistami z Crosthwaite & Gardner na základe archívnych dokumentov, plánov a dizajnových náčrtov. Vozidlo je trojmiestne, s vodičom uprostred a dvoma pasažiermi po stranách, mierne posunutými dozadu.

Moderné úpravy

Moderná verzia Type 52 obsahuje niekoľko technických zmien oproti pôvodnej koncepcii z 30. rokov. Motor, prevodovka a päťstupňová prevodovka pochádzajú z jednomiestnych pretekárskych vozidiel, no inžinieri sa rozhodli pre pozdĺžne zavesenie s torznými pružinami v kombinácii s hydraulickými tlmičmi namiesto listových pružín a trecích tlmičov. Palivová nádrž je umiestnená pod sedadlami a brzdy sú bubnové, rovnako ako pri pretekárskom aute Type 22.

Auto Union Type 52 Schnellsportwagen je nádherný automobil, ktorý vďaka svojmu dizajnu a technickým inováciám predstavuje dedičstvo historických pretekárskych áut. Jeho reinkarnácia je symbolom pokračujúcej tradície a technickej excelentnosti Audi a Porsche. Debut tohto historického automobilu na Goodwood Festival of Speed bol nezabudnuteľný a pripomenul nám dôležitosť inovácií a vízií z minulosti, ktoré formujú automobilový priemysel aj dnes.

Next Post

Volkswagen ID.3 Facelift: Trasa Bratislava-Prešov bez prestávky?

Volkswagen ID.3 získal facelift už minulý rok počas leta. Sľubuje kombináciu modernejšieho dizajnu, dlhšieho dojazdu a inovatívnych technologických funkcií. V nasledujúcej recenzii sa tak pozrieme podrobnejšie na jeho prednosti. Facelift je ešte viac futuristický a dynamický. Svojou plynulou siluetou a čistými líniami pôsobí modernejším dojmom. Výrazné IQ. LED Matrix svetlomety […]