V čase, keď väčšina výrobcov športové autá postupne opúšťa, Mazda ukazuje, že na vášeň pre jazdu nezabudla. Okrem očakávanej piatej generácie ikonickej MX-5 pracuje aj na väčšom a výkonnejšom modeli inšpirovanom konceptom Iconic SP z roku 2023 – a ten by mohol niesť legendárne meno RX.
Mazda oživuje rotačný motor
Mazda sa už vrátila k rotačným motorom prostredníctvom modelu MX-30 R-EV, kde malý jednorotorový motor slúži ako predlžovač dojazdu. V prípade pripravovaného športového auta však pôjde o omnoho ambicióznejší projekt – plánuje sa dvojrotorový motor s omnoho vyšším výkonom.

Hoci rotačné motory tradične zápasia s emisnými normami, Mazda aktívne pracuje na technológii, ktorá by umožnila splnenie prísnych predpisov LEV IV a Euro 7. Vývojári tvrdia, že z technického hľadiska sú už takmer pripravení – čaká sa len na „dobrý obchodný prípad“, ktorý by projekt posunul do sériovej výroby.
Výkon a technológie
Koncept Iconic SP využíval rotačný motor ako generátor, ktorý nabíjal batériu a umožňoval maximálny výkon 365 koní. Do sériovej verzie by však mohol byť implementovaný aj konvenčnejší hybridný systém so spojitým mechanickým prepojením medzi motorom a kolesami. To by zároveň ovplyvnilo typ prevodovky – kým MX-5 ostane pri manuále, väčšie a výkonnejšie auto by mohlo vyžadovať pokročilejšiu automatickú prevodovku.

Čaká nás návrat vysúvacích svetlometov?
Zaujímavým detailom konceptu Iconic SP boli aj miniatúrne vysúvacie svetlomety, ktoré nostalgicky pripomínali slávne modely RX-7. Aj keď ich realizáciu komplikujú prísne bezpečnostné predpisy, Mazda je technicky pripravená ich znovu zaviesť – a ak bude dostatočný dopyt zo strany fanúšikov, možno ich na produkčnom modeli skutočne uvidíme.