Už je to nejaký ten piatok, čo na staniciach technickej kontroly sprísnili vykonávanie kontrol. Kamerové systémy a dalšie opatrenia urobili pre niektorých motoristov z tejto povinnej rutiny nočnú moru.
Nové kamery a dôslednejšie kontroly
Tento mesiac neprešlo technickou kontrolou už viac ako 10-tisíc áut naprieč celou krajinou. Problémom sú aj termíny na kontrolu, keďže stanice niesú schopné príjmať toľko áut denne a tak niesú umožnené kontroly včas. Dôvodom je, že Ministerstvo dopravy prinútilo technikov robiť prácu dôslednejšie, čo má vplyv nielen na počet neúspešných vozidiel, ale aj čas vykonávania jednej kontroly.
Podľa hovorkyne Min. Dopravy SR sa taktiež zmenšila ponuka STK-čiek keďže veľa z nich nedisponovali potrebným vybavením, popr. boli u nich zaznamenané úplátky.
Problémy ale hlásia aj stanice technických kontrol, pretože pracovníci im v dôsledku náročných školení novej metodiky dávajú výpoveď iniciatívne. Všeobecne majú stanice problém so zvládnutím prechodu na nový spôsob fungovania.
Častokrát sa motoristi o túto skúsenosť podelili na rôznych stránkach, skupinách. Podľa ich slov nefunguje už ani forma 20 či 50 eurového úplatku. Tento trend neprechádzania vnímame už dlhšie ako mesiac. Často sa stáva že neprejde ani auto ktoré ide ešte iba na prvú prehliadku .
Ako je to možné ?
Staršie vozidlá s naftových motorom bez filtra pevných častíc (alebo tie nelegálne upravené) stále majú šancu, že sa výsledkoch emisných skúšok neukážu červené čísla – hoci po novom veľmi malú. Pred kontrolou je vhodné pri tankovaní pridať do palivovej nádrže primerané množstvo aditív a poriadne auto prevetrať na diaľnici jazdou vo vyšších otáčkach motora. Vtedy by sa mal výfukový systém lepšie zbaviť nečistôt, ktoré zvykne pri emisnej kontrole zachytiť merací prístroj a vyhodnotiť ich ako vysokú produkciu spalín.
Samozrejme, pokiaľ je motor vášho auta v technicky zlom stave a dymí na čierno už pri miernej záťaži, vaša šanca úspešne prejsť skúškami je priam mizivá.
Ak vozidlo na prvýkrát neprejde technickou a emisnou kontrolou, technik vystaví dokument o dočasnej nespôsobilosti vozidla na prevádzku a do vymedzenej lehoty musí majiteľ závady odstrániť . Po tejto lehote a neabsolvovaní úspešných kontrol vozidlo stráca spôsobilosť na prevádzku.