TEST BMW iX1: Elektrifikovaná elegancia na ceste budúcnosti!

Martin Slanina

BMW iX1, prírastok do rodiny elektrifikovaných vozidiel od renomovanej značky BMW, prináša kombináciu výkonu, luxusu a ekologickej udržateľnosti. Tento elektromobil je nielen vyjadrením inovácií v automobilovom priemysle, ale aj prejavom snahy o udržateľnejší pohyb v mestskom prostredí a premávke.

Štýl a Dizajn

BMW iX1 okúzľuje svojim štýlovým a progresívnym dizajnom. Elegantné línie a inovatívne detaily vytvárajú dojem moderného luxusu. Značková a ikonická mriežka chladiča, charakteristické svetlá a aerodynamický profil svedčia o tom, že dizajnéri v BMW vložili svoje srdce do vytvorenia vozidla, ktoré sa vyznačuje nielen výkonom, ale aj svojim dizajnom. Samozrejme 100 ľudí/100 chutí a tak nemusí byť pre každého atraktívne, no náš tím sa radil do kruhov, ktorým sa tento dizajn veľmi páči.

Na prvý pohľad pre automobilového „laika“ sa môže zdať, že ide o klasickú spaľovaciu X1, no modré dizajnové prvky a zelené evidenčné číslo prezradilo aj túto iX1.

Model iX1 nemá byť žiadne športové vozidlo, no exteriérový dizajn vťahuje majiteľa do pocitu niečoho neobvyklého, unikátneho so zachovaným dizajnovým jazykom značky BMW. V Mníchove vedeli vozidlá nadizajnovať vždy na dobu uverejnenia futuristicky a ani časom ich dizajn nestarne rýchlo… Za to klobúk dole.

Výkon a Jazdné Vlastnosti

V iX1 sme mali motorizáciu xDrive30, čo znamená vyšší výkon oproti 20-tke a xDrive – samozrejme známy pohonom všetkých 4-ch kolies. Výkonovo sme sa tak dostali na 200kW, teda 272 koní. S krútiacim momentom 494 Nm dokáže toto vozidlo vystreliť na 100 km/h za necelých 5,6 sekúnd.

Jazdné vlastnosti pri nižšej porcii kilometrov ťažko súdiť, keďže celý test prebiehal len v rámci Bratislavy a blízkeho okolia. No už po prvých kilometroch sme mali dobrý pocit za volantom a rozhľad na všetky strany. Veľmi komfortný podvozok a odhlučnenie dotvorili symfóniu z iX1. Jazdné vlastnosti boli viac ako príjemné, aj keď na testovaných 17″ pneumatikách 206/65 R17 pôsobilo v mestskej premávke, ale aj okreske dosť „uplávané“. Napriek tomu na „skoro“ 2 tonové vozidlo zvládalo manévre v bežnej premávke s prehľadom a udržaným komfortom.

Pri tomto vozidle by som si jedine vedel predstaviť o niečo väčší rozmer pneumatík, aj keď je pravdou, že by to spravilo o niekoľko kWh/100km väčšiu spotrebu.

Technologické Inovácie

V interiéri BMW iX1 sa stretáva špičková technológia s komfortným luxusom. Multimediálny systém s dotykovým displejom poskytuje jednoduchý prístup k informáciám a zábave. Ovládanie už po pár minútach človek zvládne veľmi intuitívne a pri jazde k jednoduchosti dopomôže aj stredový panel, ktorý má v sebe integrovanú lakťovú opierku.

#RadosťzJazdy dopĺňa aj prémiové audio Harman/Kardon, alebo zvolenie si jazdných módov. Nás jednoznačne uchvátil aj mód Digital Art, ktorý zavítal do BMW modelov už s operačným systémom 8 alebo novším. Práve ten prepája moderné automobilové umenie s čínskou umelkyňou Cao Fei, ktorá dostala do rúk vytvorenie umeleckého zážitku vo vozidlách BMW.

Systémy asistencie vodičovi zvyšujú bezpečnosť a pohodlie na cestách, pričom tempomat a asistent parkovania sú len niektoré z funkcií, ktoré robia jazdu bezstarostnou.

Čo sa týka ceny, naša testovačka stála presne 62 637€ s DPH. Azda najväčší konkurent, Mercedes-Benz EQA, aktuálne touto cenou nedisponuje ani v základnej verzii bez príplatkov. Základná cena iX1 (mot. xDrive30 – 54 150 €) bude taktiež atraktívna aj pre ľudí, ktorí hľadajú o triedu nižšie autá, no budú chcieť o niečo viac prestíže a spracovania.

Udržateľnosť a Ekológia

Jednou z najväčších predností BMW iX1 je ekologický prístup. Vozidlo je plne elektrické, eliminuje emisie a prispieva k znižovaniu uhlíkovej stopy. Inovatívne batérie a efektívny systém dobíjania zabezpečujú nielen dlhý dojazd, ale aj rýchle nabíjanie, čo je kľúčovým faktorom pre každodennú praktickosť.

Pri preberaní vozidla sa na displeji ukazoval dojazd až 360 kilometrov. Bolo 10 stupňov, sychravo a tak WLTP dojazd 417-440 kilometrov by sme hľadali márne.

Spravidla sa pri EV vozidlách nedostanete na WLTP údaje azda nikdy, ale my sme to skoro dokázali! Kde? Spotrebou!

Spotreba pri 200 kilometrovom teste (60% diaľnica/20%okreska/20%mesto) sa nám darilo udržať okolo hodnoty 18,5 kWh/100km, pričom tá WLTP bola od 16,9-18,1 kWh/100km. Nebyť dlhšej jazdy po diaľnici pri rýchlosti 130 km/h, danú škálu by sme možno aj podliezli. Aj v rámci EV ide o veľmi dobrý údaj, keďže o niečo väčší konkurenti idú pri tomto tempe od 22 kWh/100km vyššie.

Nabíjanie sme pri tejto jazde neskúšali, no BMW iX1 s kapacitou batérie 64,9 kWh dosiahne pri maximálnej rýchlosti nabíjania 130 kW – 100 kilometrov dojazdu už za 8 minút.

Záver

Naše hodnotenie: 8.0/10 – BMW iX1 je vozidlo, ktoré spája technologické inovácie, luxus a ekologickú udržateľnosť. Jeho pohonný systém, dizajn a funkcie vytvárajú synergiu, ktorá z neho robí špičkovú voľbu v segmente elektrických vozidiel. Na pozore by sa mali mať aj konkurenti, ako VW ID.4, KIA EV6, Hyundai IONIC 5 alebo mnohí iní. Aj keď ide o priestorovo a rozmerovo menšie vozidlo, je veľmi lákavým adeptom na Vaše prvé elektrické SUV.

Pre tých, ktorí hľadajú spojenie výkonu a ekológie, predstavuje BMW iX1 atraktívnu voľbu na cestách dneška a zajtrajška.

V neposlednom rade, by som sa chcel poďakovať Importérovi BMW Slovenská Republika, za zapožičanie vozidla a možnosť zdieľať s našimi sledovateľmi a čitateľmi pocity z jazdy a vozidla ako celku.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Next Post

Špeciálny Peugeot 208 je darčekom pre milovníkov Rally skupiny B

Peugeot 208 Rallye, inšpirovaný ikonickým Peugeotom 205 T16 skupiny B, je exkluzívnou edíciou k oslavám 40 rokov od jeho predchodcu. Bohužiaľ, táto špeciálna verzia nie je k dispozícii na verejnosti, ale Peugeotovec si užije nostalgickú jazdu vo vnímaní slávnej rally minulosti. V súčasnej sérii Peugeot 208 GTi nám nepriniesol športovú […]