Presne 35 rokov po prvom príchode modelu BMW M3 na scénu pripravuje divízia BMW M GmbH najmodernejšiu generáciu vysoko výkonného športového vozidla z prémiového segmentu strednej triedy. Nové modely pozdvihujú nezameniteľné spojenie výkonu vyladeného na okruhy a výnimočné každodenné využitie na úplne novú úroveň.
Hovoríme asi o dvoch najrenomovanejších športových automobiloch od BMW a môžeme ich tiež považovať za absolútne meradlá v ich triede. Bavorská značka nám práve odhalila všetky detaily s kompletnou galériou obrázkov, v ktorých môžeme oceniť ich rozdiely a podobnosti, počnúc aspektom, ktorý nenechá nikoho ľahostajným. Áno, hovorím o prednej maske…
Tieto prvé obrázky s už plne exponovaným modelom potvrdzujú to, čo sme už vedeli. Slávna a priekopnícka dvojitá obličková maska chladiča vo vertikálnom formáte vyniká na prednej strane oboch modelov. Široké otvory pre prívod vzduchu sú rozdelené širším pásom, ktorý dodáva výraznosť prednému nárazníku, ktorý dotvára estetiku prednej časti oboch automobilov. Spolu s vypuklou kapotou a laserom vedenými svetlometmi tvoria prednú časť s veľmi osobitým charakterom.
Na bočnej línii vynikajú obvyklé rebrovité žiabre, aerodynamické zrkadlá a 18 a 19-palcové kolesá (s M xDrive: 19 „vpredu a 20“ vzadu). Nesmie chýbať exkluzívny dizajn ‚M‘, pričom v zadnej časti nechýba ani štvoritý výfuk s impozantným difúzorom vzduchu a zladeným spojlerom. Obidve BMW sú veľmi podobné, no zanechávajú si rozdielne zadné svetlomety.
Vo vnútri upútajú zvýraznené športové sedadlá M Novo, nové kožené čalúnenie Merino a rôzne špecifické ovládacie prvky. Ako príklad uvediem niektoré tlačidlá M, ktoré umožňujú priamy prístup ku konfiguráciám motora, podvozku, riadeniu a systému bŕzd. Oba modely sú vybavené BMW Live Cockpit Professional, navigačným systémom a inteligentným osobným asistentom. K dispozícii je aj takzvaný M Drive Professional, ktorý obsahuje M Drift Analyzer, M Laptimer a M Traction Control pre lepší zážitok z jazdy.
Až 510 koní a trakcia „à la carte“
Motor poháňajúci nové modely BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé dodáva špičkový krútiaci moment 550 Nm v rozpätí od 2 650 až po 6 130 ot./min. Jeho maximálny výkon 353 kW (480 k) je dostupný pri 6 250 ot./min. Aj pohonná jednotka v modeloch Competition dosahuje maximum krútiaceho momentu v širokom pásme otáčok — 650 Nm je k dispozícii medzi 2 750 až 5 500 ot./min. Maximálny výkon 375 kW (510 k) sa naplno rozvinie pri 6 250 ot./min., pričom červené pole motora sa začína až pri 7 200 ot./min.
Tieto údaje o výkone vytvárajú mimoriadne očarujúce zážitky z jazdy. Nové modely BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé potrebujú na zrýchlenie z 0 na 100 km/h iba 4,2 sekundy. Rýchlosť 200 km/h dosiahnu už za 13,7 sekundy. Každý z modelov s označením Competition dosiahne z pokoja rýchlosť 100 km/h za 3,9 sekundy a 200 km/h iba za 12,5 sekundy. Celé to ešte emocionálne zvukovo podfarbuje špecificky naladený výfukový systém s elektronicky ovládanými klapkami.
Na úrovni podvozku predstavilo BMW sériu výstuží zvyšujúcich tuhosť zostavy, napríklad v motorovom priestore a pod autom, ako aj predný pomocný rám so zosilneným hliníkovým panelom pre zvýšenie jeho priečneho odporu. Odpruženie je nezávislé a adaptívne na oboch nápravách, riadenie sa vyznačuje variabilným pomerom s vysokovýkonnými brzdami (voliteľné karbónovo-keramické), ktoré majú dve nastavenia citlivosti a odozvy na pedál.
Príchod v roku 2021
BMW zatiaľ neoznámilo ceny tejto novej generácie M3 a M4, no potvrdili, že sa ich príchod uskutoční v priebehu marca 2021. Nezabúdame ani na model M3 v karosárskej verzii Touring (kombi), ktorý príde o mesiac neskôr…