Predaj nových automobilov v Európe od Januára 2020 klesol o 74%, čo je pokles spôsobený pandémiou COVID-19. Dokedy bude táto pandémia ovplyvňovať trh s autami bohužiaľ nikto nevie…
Podľa údajov Európskej asociácie výrobcov automobilov sa v apríli 2020 predalo v apríli 2020 iba 272 180 nových automobilov vo všetkých 27 členských štátoch EÚ – plus vo Veľkej Británii, Írsku, Nórsku a Švajčiarsku. To je 74,8 percentný pokles (o 842 940 predajov) oproti 1 135 120 zaregistrovaným novým vozidlám zaznamenaným v januári 2020. Pokles začal vo februári predajom 1 066 790, čo predstavuje pokles o 6%. V porovnaní s februárom sa v marci zaznamenal ďalší pokles predaja o 853 080 (20%).
Apríl bol najkritickejší….
Najväčší pokles však nastal v apríli s poklesom o 65,7 percenta (560 900 tržieb) od marca do apríla, čo predstavuje celkový pokles trhu o 74,8 percenta od začiatku roka 2020. Porovnanie medziročného dátumu tiež ukazuje pochmúrny obraz pre priemysel, ktorý zápasí s blokádami, obmedzeniami a ekonomickou neistotou so stratou viac ako dvoch miliónov nových automobilov.
V porovnaní s údajmi od 15 výrobcov sa trh s novými automobilmi v Európe v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka zmenšil o 39,1%. Týchto 15 výrobcov (v tabuľke nižšie) zaznamenalo predaj v období január až apríl 2019 5 328 964 predajov, avšak v dôsledku globálnej pandémie sa tieto čísla znížili na 3 240 028 kusov, čo predstavuje pokles o 2 088 936 predaných áut.
V hrubých číslach sú najväčšími porazenými Volkswagen Group, ktorá zaznamenala medziročný pokles predaja nových automobilov o 445 284, čo predstavuje pokles o 33,5%; a skupina PSA so 45,8-percentným prepadom (416 276 áut).
V percentuálnom vyjadrení sú najväčšími porazenými Mazda s poklesom o 53 percent (44 290 ), Honda (50,6 percent alebo 24 023 áut) a skupina Fiat Alfa Romeo Chrysler Jeep (48 percent / 167 460 áut).
Japonský automobilový gigant Toyota zaznamenal najmenší zásah s medziročným poklesom o 24,8%. V období od januára do apríla tohto roku zaznamenala tržby za 200 901 predajov, čo predstavuje pokles o 66 407 áut oproti rovnakému obdobiu minulého roka.
Napriek 33,5-percentnému poklesu Volkswagenu zostáva lídrom na trhu v Európe s celkovým predajom 884 761 v období január až apríl, zatiaľ čo francúzske dvojičky – skupina PSA a Renault – držia druhé a tretie miesto s predajom 492 144 (PSA) a 297,345 (Renault).
Aj keď ešte nie sú späť na úroveň predaja pred rokom COVID-19, predajcovia uviedli, že obchod koncom apríla znova o niečo narástol. Určite tomu pomohli aj On-line predaje áut, o čo sa snaží momentálne azdá každá značka. Aj tak musím povedať,že momentáln prežívame najväčší pokles za posledných 30 rokov….
Tabuľka predaja Január až Apríl tento/minulý rok
značka | Január – apríl 2019 | Január – apríl 2020 | Zmena (%) |
Skupina VW | 1330045 | 884761 | -33,5% |
Skupina PSA | 908420 | 492144 | -45,8% |
Renault | 564334 | 297345 | -47,3% |
BMW | 344949 | 242686 | -29,7% |
Hyundai | 364133 | 240562 | -33,9% |
Toyota | 267308 | 200901 | -24,8% |
Daimler | 321386 | 199532 | -37,9% |
Skupina FCA | 348904 | 181444 | -48,0% |
Ford | 341068 | 178079 | -47,8% |
Nissan | 149153 | 91447 | -38,7% |
Volvo | 115115 | 79413 | -31,0% |
JaguarLRover | 87903 | 52202 | -40,6% |
Mazda | 83607 | 39317 | -53,0% |
Mitsubishi | 55123 | 36702 | -33,4% |
Honda | 47516 | 23493 | -50,6% |
CELKOM | 5328964 | 3240028 | -39,1% |