Česká automobilka pracuje na aplikácii, ktorá sľubuje zlepšenie efektívnosti údržby vozidiel. Bude sa dať reálne identifikovať chyba len pomocou nahrávania zvuku?
Zistenie porúch automatickej prevodovky, kompresora klimatizácie alebo systému riadenia môže byť pre niektorých technikov komplikovaná a časovo náročná úloha, avšak zjednodušenie testovania sľubuje mobilná aplikácia, ktorú automobilka Škoda práve vyvíja. Už Vám nebude treba diagnostiku, pretože na detekciu poruchy bude stačiť len smartfón alebo tablet…
Umelá inteligencia
Nazýva sa „Sound Analyzer“ a bude v najbližších rokoch jedným z kľúčov českej automobilky z hľadiska prediktívnej údržby. Táto aplikácia sľubuje spoľahlivé, jasné a rýchle vyhodnotenie úrovne opotrebenia komponentov. Aplikácia má upozorniť technikov na potrebu výmeny alebo opravy. To všetko bude možné vďaka použitiu umelej inteligencie a algoritmu, ktorý porovnáva zvuky produkované vozidlom s databázou.
Prostredníctvom mobilného telefónu je možné tieto zvuky zhromažďovať pre neskoršie porovnanie s uloženými vzormi, čo poskytuje konkrétny popis výsledku. Algoritmy neurónovej siete poskytujú technický základ pre aplikáciu. Program Sound Analyzer prevádza zvukový súbor na spektrogram, ktorý vizuálne predstavuje akustické signály. Pomocou AI sa toto znázornenie porovnáva s uloženými záznamami, aby sa identifikovali odchýlky, a tak bolo možné určiť, či je potrebná údržba alebo oprava.
Tieto testy sa začali v júni 2019 v 14 krajinách v rámci Európskej únie, s celkom 245 predajcami značky Škoda vrámci pilotného projektu. Podľa českej značky je softvér už schopný rozpoznať desať vzorov s presnosťou na 90%,ale tento počet sa môže v budúcnosti zvýšiť. „Sound Analyzer je vynikajúcim príkladom nových príležitostí, ktoré digitalizácia v Škode ponúka, vrátane popredajných služieb. Budeme naďalej neustále používať technológie umelej inteligencie, aby sme zákazníkom ponúkli ešte viac personalizovaných služieb, a tým vylepšili ich skúsenosti.“ , hovorí Stanislav Pekař, Škoda After Sales Director.
Klaus Blüm, riaditeľ značky v odbore IT : „V spoločnosti Škoda neustále študujeme nové spôsoby, ako uskutočniť komplexnú digitalizáciu procesov, produktov a služieb pre našich zákazníkov v celom hodnotovom reťazci. Aby sme mohli vopred identifikovať potenciál inovácií, rýchlo ich rozvíjať a využívať ich inteligentne, neustále spolupracujeme so špecializovanými oddeleniami s cieľom spoločnej implementácie nových digitalizačných projektov “.
To, kedy bude táto aplikácia pripravená, je ešte otázne, no každopádne ide o veľmi zaujímavý projekt, ktorý ak bude úspešný, uľahčí prácu v servisoch. Osobne ma prekvapilo, že s touto aplikáciou prišla práve Škoda, no aspoň potvrdzuje svoj slogan „Simply Clever“ (jednoducho chytrá).